02.06.2010

Lite sted med mye sjarme!

Det er noen av dere som har lurt på om jeg har noen ferietips med tanke på rullestoltilgjengelighet. Nå skal det sies at jeg ikke er den som har vært på de aller fleste stedene i verden, men jeg deler gjerne umiddelbare tanker.

Et av de stedene jeg har besøkt flest ganger er Italia. Og ja, selv om du kanskje tror landet kun er fylt av brostein og andre utfordringer - så finnes det enkelte tilgjengelighetsperler også her!

Et eksempel er det lille tettstedet/kommunen Follonica som ligger i provinsen Grosetto, i Toscana. Stedet kan kanskje ikke karakteriseres som noe verdens navle, men det er absolutt verdt å sjekke ut likevel! Langs hele strandpromenaden er det installert heiser med jevne mellomrom - slik at rullestoler og barnevogner enkelt kan komme seg ned til sanden. Nå skal jeg ikke si at det er kjempe enkelt å kjøre på sand, men det gjelder jo enten du er på Huk i Oslo eller på Miami Beach. Sand er jo tross alt sand! Når det er sagt ble jeg møtt av veldig gjestfrie personer da jeg var der. Mennene som leide ut solsenger var også veldig behjelpelige, spesielt med tanke på heisene.

Er du glad i et sted ikke fylt til randen av folk, kombinert med god mat og strandliv, samt litt shopping - så kan Follonica absolutt være noe for deg.

File:FollonicaSenzuno.jpg
(Bildet er lånt fra: http://it.wikipedia.org/wiki/File:FollonicaSenzuno.jpg)

3 kommentarer:

Anita sa...

Åh,takk takk! :)
Jeg kan forresten anbefale byen Altea i Spania,ikke så veldig langt unna Alicante. Jeg var der på rehabilitering,ettersom at kommunen eier et senter der(for eldre), og da sier det seg selv at byen er bra å bruke rullestol i. Det er en liten,ekte spansk by hvor de hvite husene og innfødte spanjolene er bevart. Virkelig herlig!-også er det så fint at det ikke er så mange turister der. Alfaz del Pi,Albir og Benidorm som ligger ved siden av er jo fullstappa! Strandpromenaden er flott å trille på,men det er steinstrand.Men enkelte steder er det tilrettelagt for rullestol,sånn at du kan bade. Det er et veldig fint hotell utenfor selve Altea,jeg bodde ikke der,men mamma og gjengen gjorde det,og det var visst utrolig fint! Der er det mulig med rullestol :)

Julieee sa...

Ja, du har rett i at sand er sand!

MEN, jeg må bare få presisere at forskjellen mellom Huk-stranden og Miami Beach er STØRRELSEN! Virkelig, på Miami Beach var det helt umulig å komme ned til havet, da måtte noen ha slitet seg ihjel for å få meg dit. Det er fordelen med Huk, stranden er såpass smal at man dør ikke av å dra oss ned;)

Anita sa...

Og et forslag til blogg; fremtidsplanene dine,hva ønsker du å gjøre/jobbe med? :)