30.07.2010

NAV Oslo burde endre struktur!

Hva er det første du tenker på når du hører ordet NAV? For meg blir jeg bare så nedbrutt av ordet, at jeg stort sett ikke tenker på noe annet enn at jeg virkelig misliker det ordet. NAV. Æsj. 
Misforstå meg rett: Det er ikke på grunn av alt NAV gjør. Neida. Det er enormt viktig med helse- og omsorgstjenester og alt det andre de tilbyr. Det er vel heller på grunn av alt som de ikke gjør.

Dette er alt NAV Oslo ikke gjør, eller snarere burde gjøre

  • NAV Oslo burde endre struktur. Den dag i dag er NAV delt inn i ulike bydeler som fungerer på lik linje med ulike kommuner i Norge. Hvorfor det? Jo, fordi Oslo er så "stort". Joda, Oslo er mye større enn alle andre byer i Norge, så jeg har egentlig forståelse for det. Problemet er bare at tilbudene varierer enormt fra en bydel til en annen. Det er vel ikke riktig at du skal få flere rettigheter ved å bo i eksempelvis bydel St. Hanshaugen enn i bydel Bjerke? I tillegg gjør denne inndelingen hele NAV-systemet ekstremt tunggrodd og vanskelig å komme igjennom.
  • De ulike bydelene burde endre struktur. De er ineffektive, tunggrodde og rett og slett i enkelte tilfeller håpløse. Jeg var i et NAV-møte i en bydel jeg ikke skal si navnet på (av pur respekt for bydelen), der jeg skulle få informasjon om mine rettigheter som myndig. Resultatet? Møtelederen printet ut skriv fra nav.no fordi hun manglet den nødvendige kompetansen. Hallo? Vi avtalte jo møtet for å avklare rettigheter, hva er da vitsen at det er en NAV-ansatt med manglende kompetanse som tar meg i hånden og ønsker meg velkommen? Når det er sagt; de utskriftene fra nav.no kunne jeg helt fint ha funnet frem til selv. NAV Oslo har visst et naivt ønske om at alle som jobber der skal kunne like mye om alt. (De har tydeligvis ikke hørt uttrykket "det er bedre å kunne mye om noe enn litt om alt". Synd.) Hva med å heller gjøre som NAV i andre kommuner? Tildele ulike ansvarsområder til ulike personer. Da ville det kanskje være litt enklere å finne frem til personen med rett kompetanse neste gang?
Kjære NAV Oslo. Lær av andre kommuner. Makan til større vits finnes ikke. Skjerpings!
Skjønner dere nå at jeg ikke liker byråkratiet?

--

Fraværende et par dager - blogges igjen til uka! Kommenter gjerne ;)

2 kommentarer:

Christine Lövendahl sa...

så morsom lesing. haha

Ine sa...

Fortsatt veldig bra blogg :D
Ine V