19.07.2010

Småprat om lite og stort

Sånn går det når man har vært på flyttefot og uten nett i flere uker. Men jeg lever, i beste velgående. Grugleder meg masse til fhs fortiden. Vet at det er noe som må på plass for at ting skal kjennes optimalt der nede, og nå håper jeg bare at  det kommer i orden snart. Ingen store ting, heldigvis, og det er enda mindre av det jeg selv kan gjøre så mye med her jeg sitter. Deilig på en måte, men litt frustrerende også. Heldigvis er ledelsen på skolen jeg skal begynne veldig hyggelige og løsningsorienterte, så jeg satser på at det ordner seg. Mange som har hatt det mye verre i henhold til tilrettelegging før meg. Så jeg får bare se på meg selv som heldig :) Tenker jeg kommer til å blogge mer om det forhåpentligvis fantastiske folkehøgskole-året når jeg har fått installert meg der nede. Sikkert mange av dere, både i og uten rullestoler som vil vite hvordan et slikt år fungerer. Jeg gleder meg skrekkelig til å kunne synge i mange timer hver eneste dag - uten å være flau!

Derfor tenkte jeg det kunne være nyttig å lese litt teori også, i forkant. Fikk nemlig for en del måneder siden en nyttig bok av søsteren min i bursdagsgave. Boka heter "Sangeren" og er skrevet av Kari Iveland. Jeg synes hun tar opp masse interessant, som hun klarer å formidle enkelt og greit - til mennesker med og uten sangerfaring. Anbefales absolutt! Boka fikk meg faktisk også til å se linken mellom musikkinteressen min og ønsker om å jobbe i medie-kommunikasjonsbransjen!

Spør dere vennene  mine om hvilken type musikk jeg liker, vil nok de fleste av dem si at jeg er ganske altetende, men at jeg legger mye vekt på tekst og stemme når jeg lytter til musikk. Sangen skal kommunisere - både i seg selv, rent musikalsk, men også gjennom tekst og stemmebruk. Jeg har hele tiden hatt et sterkt formidlingsønske både i og utenfor musikk. Og da slo det meg: Er det rart jeg vil studere kommunikasjon? Det virker jo så naturlig!

Håper det går bra med alle dere :) Jeg er tilbake!

Q: Hva ser dere etter når dere er på utkikk etter god musikk?

7 kommentarer:

Karoline Madeleine sa...

Så fint at du skriver litt igjen! Lykke til med både FHS og flytting. Alltid litt stress å flytte, men så blir det så fint til slutt.

Musikk.. ja, jeg er også ganske altetende, og derfor så er kriteriene mine så forskjellige. Noen ganger holder det med en skrekkelig bra rytme og artist, mens noen ganger må jeg ha en fin og ordentlig tekst, utrolig fin stemme etc. Det er så masse :)

Anja sa...

Så spennende med ny skole, nye venner, flytting og alt et nytt skoleår måtte bringe! Har et musikkminne fra deg og Julie som jeg husker spesielt godt (dere sang jo stort sett hele tiden, både andres og egenkomponerte låter). Vi satt ute etter en treningsøkt på Haugerud (?) og så skar jeg meg litt i fingeren på et papir, dere ser på hverandre og så synger dere begge to av full hals "She cut herself on a piece of paper, it didnt hurt but she saw the blood..." og så lo dere så dere nesten ramlet i bakken! Flott minne av flotte jenter! Lykke til Marit, klem fra Anja

Julieee sa...

Hahaha, jeg ler, Anja! Selvfølgelig begynte vi å synge. Det gjorde vi jo alltid.. At du husker teksten, og! Haha, morsomt!

Min musikksmak er litt av hvert, sluker alt stort sett så lenge det er en fiiin ballade eller en fengende melodi. Haha:P Stemmen har også litt å si, men det er ikke det jeg ser etter i en sang. Merk: GLEE.

Marit sa...

Så herlig minne du bringer frem, Anja. Jeg husker det godt, faktisk. Må si meg enig med Julie: fantastisk at du husker teksten også! Håper det går bra med deg og dine :) Stor klem tilbake.

Julie, det er bra å ikke være kresen musikkelsker. Fortsett med det. You know I love it :)

Anita sa...

Fint at du blogger igjen!Har vært inne ofte for å sjekke om du har oppdatert ;)
Når det gjelder musikk er det litt forskjellig..mange sanger liker jeg pga teksten,noen fenger meg og andre er bare sånn at de treffer meg på ett eller annet,så jeg bare vil høre på dem. Ofte er jeg glad i litt roligere sanger med mening for meg :)Lifehouse og Augustana er to av favorittene,elsker stemmene til de som synger :)
Hørt mye på Petter Carlsen etter at jeg nevnte det? :D

Anita sa...

Fint at du blogger igjen!Har vært inne ofte for å sjekke om du har oppdatert ;)
Når det gjelder musikk er det litt forskjellig..mange sanger liker jeg pga teksten,noen fenger meg og andre er bare sånn at de treffer meg på ett eller annet,så jeg bare vil høre på dem. Ofte er jeg glad i litt roligere sanger med mening for meg :)Lifehouse og Augustana er to av favorittene,elsker stemmene til de som synger :)
Hørt mye på Petter Carlsen etter at jeg nevnte det? :D

Marit sa...

Anita: Hørt en del på han, ja. Han har flotte sanger, stemme og tekster. Koselig du kommer så ofte innom :)
Fortsett gjerne med det!