29.05.2010

Du vet at du er rullestolbruker når... (#2)

  • Du må vente med å gå på do til du er hjemme, fordi hotellet du spiser 17. mai-lunsj på ikke har klart å få på plass et HC-toalett enda. Det er jo tross alt bare et hotell, da.
  • Du må eliminere vekk enkelte hverdagsvarer fordi du ikke rekker opp i butikken. Det er herlig å bli kjent med fremmede gjennom å spørre dem om de kan hente en vare for deg!
  • Du må vente på en trådløs betalingsterminal på kafé fordi du ikke rekker opp til disken. Herlig med særbehandling, altså!
  • Du blir irritert over alle sjåfører som parkerer på HC-plasser kun fordi de ikke gidder å finne seg noe bedre og elsker å få ekstra plass å boltre seg på. Ingenting er som å slå ihjel et par minutter ekstra på å finne seg et sted å parkere!
  • Konserter stort sett handler om stillingsforandringer der målet er å se mest mulig. Det er så spennende å prøve å se bak 2 meter høye menn og runde stolper!
  • Du, under et besøk på Det Kongelige Norske Slott blir loset gjennom kjøkkenet i mangel på heiser. Ordet backstage får en helt ny betydning!
  • Fritiden din dreier seg om en varig kamp mot NAV eller utallige legesjekker. Det er så deilig å slippe fritidsproblemer :)
  • Du må godta at arbeidsstolen din ufrivillig lånes bort til klassekamerater og gjerne er ødelagt de gangene du faktisk skal bruke den. Alltid gøy med noe nytt!
  • Du blir irritert på hjelpemiddelsentralen oftere enn din egen mor. Greit å ha noen å få ut aggresjonen på.
  • Du har utviklet en fantastisk reaksjonshurtighet etter alle erfaringene med velting fremover, bakover og til sidene. Godt å vite at man er hurtig på i hvert fall et område!
Skål, mennesker!


9 kommentarer:

Karoline Madeleine sa...

Godt at du har humor oppi alt dette da :-) Føler med deg, du fortjener mye bedre komfort (hvis man kan si det), men det er vel bare sånn ;-) Glad i deg!

Marit sa...

Den var kjapp, Karoline! Tusen takk :) Jeg har det fint, jeg - tross alt!

Hufsa sa...

Huff, bra du tar det litt med humor, selv om det sikkert er vanskelig fra tid til annen. Satt selv i rullestol en gang da jeg var yngre, og jeg mistet masse av selvstendigheten min følte jeg:\

Julieee sa...

Me like!

Kamelryttersken sa...

Flott skrevet :)
Skjønner frustrasjonen din over hensynsfullheten vi funksjonsfriske viser overfor dere som går på hjul. Kan helt sikkert bli flinkere selv, men unngår (vanligvis) HC-plasser når jeg er ute med bilen til minstemann når han ikke er med. Jeg kan gå de ekstra metrene når han ikke er med.
Min største frustrasjon angående rullestoler er alle fortauskantene og andre kanter som er i veien.

Anita sa...

Haha,sant! Den med butikken..det føles litt teit å måtte sitte å se opp på varen man skal ha,uten å få tak i den. Og klesbutikker som er alt for trange,så man ikke kommer rundt mellom klærne siden stativene står for tett - rullestolbrukere bruker klær altså. Og det er irriterende når folk ser surt på meg når jeg prøver å komme til klærne. Jaja,noen er veldig hyggelige da. Men skulle ønske flere skjønte hva det å ha rullestol innebærer..jeg kunne ikke delta på klassetur med klassen siden ingenting var tilrettelagt. Noen kanter er greit altså, men når de skal bo på et sted hvor doene er nede i kjelleren(uten heis) da går det ikke. Det er synd! Men ikke tro at jeg bare klager altså,deler bare erfaringer ;)

Marit sa...

Takk for så mange kommentarer, dere! Virkelig overraskende, og kjempegøy! Det tyder på at det er en viss interesse å lese erfaringer i stol både for dere som sitter i stol selv og dere andre :) Gir meg giv og lyst til å fortsette :)

Hufsa: Kommer ikke langt uten humor! DET er noe jeg virkelig har lært.
Kamelryttersken: Setter pris på at du prøver å unngå HC-plassene. Er for få av dem, dessverre :(
Anita: Jeg skjønner så absolutt hva du mener! Måtte stå over en konfirmasjonsleir for noen år siden nettopp pga manglende tilgjengelighet.. Huff.

Kom gjerne med tips til hva jeg skal dele med dere fremover! Noen som har noen spesielle ønsker?

Følg meg gjerne på bloglovin' eller her på Blogger. Se raden til venstre for innleggene.

Ha en herlig 1. juni, alle sammen :D

Anita sa...

Ja, det er skikkelig dumt! Det skal ikke være sånn..Oh hey; Du vet du er rullestolbruker når du må få hjelp av andre til å lukke døra på do,siden det er høy dørstokk inn til handikapdoen!(vanligvis tar jeg og slenger døra etter meg mens jeg ruller,men denne døra kommer ikke etter,så da må man først inn,snu,halvveis ut igjen, og SÅ lukke døra..hmpf)

Du kan kanskje blogge om ferier du har vært på? Liksom om du har spesielle steder å anbefale å dra til,når man sitter i rullestol. Det er jo fint å høre erfaringer andre har hatt når det gjelder reiser! :)

Marit sa...

Det var et godt tips, Anita! Og ja, jeg skjønner veldig godt det du sier om dørstokker :) Hvis du har lyst til å dele flere erfaringer kan du gjerne legge meg til på msn (marit.g@online.no)

Skal se om jeg ikke kan få skrape sammen noen ferietips :)