14.05.2010

Verstinger!

Hver uke har jeg tenkt til å presentere et sted i Oslo som jeg mener er en virkelig versting for oss rullestolbrukere, med tanke på tilgjengelighet o.l. Universell utforming til tross, det er mye som gjenstår. Nettopp derfor tenker jeg at en omtale som "tilgjengelighetsversting" i hvert fall ikke kan skade i forhold til å forsøke å gjøre stedet mer tilgjengelig.

Men til en slik ukentlig spalte på bloggen trenger jeg deres hjelp! Vet du om et sted/strøk i Oslo som er ufattelig dårlig tilrettelagt (da tenker jeg i hovedsak på fysisk funksjonshemmede)? Skrik det ut, og ikke vær redd for å bruke kommentarfeltet! Målet er å få litt fart på sakene, slik at det skal bli mulig å kunne ferdes i Bogstadveien uten assistanse.

Så, spørsmålet i dag blir naturligvis:

Q: Kjenner du en "tilgjengelighetsversting" i Oslo? Hvor? Og hva er det som gjør stedet så håpløst tilgjengelig?

4 kommentarer:

Lena Schrøder sa...

Var innom eplehuset i storgata i dag, og det var en utfordring. Skulle se på macbook, og kom meg akkurat inn døra til butikken (gammel dør med håndtak som gjorde døråpningen enda trangere). Hvis jeg skulle se på macbook'er og andre datamaskiner, måtte jeg opp 2 trapper, til overetasjen. Hvis jeg skulle se på høyttalere o.l. måtte jeg ned en trapp. Det eneste jeg kunne få tak i fra hovedplanet, var kassa og diverse småting.

Endte med at jeg hinket opp de to trappene til overetasjen (i og med at jeg har en fot jeg ikke kan tråkke på for tiden), og pappa bar opp rullestolen. Samme måtte vi gjøre på vei ned, selvsagt. Ikke den enkleste løsningen.

Marit sa...

Åh, så utrolig fantastisk...TEIT! Eplehuset skal få kjørt seg på denne bloggen. Mulighet til å ta bilde av vidunderet? We're makin' them go down :D haha. Takk for tipset, Lena! Alt bra med deg?

Hanne sa...

ALLE butikkene i Karl Johan er umulige å komme inn i med rullestol. Ellers mener jeg å huske at Oslo Mekaniske er ganske ille. Ellers har du vel Internasjonalen, Café Sara... Og sikkert mange flere.
Husker ikke lenger, begynner å bli lenge siden jeg flyttet fra Oslo! :)

Anonym sa...

Å komme seg på t-banen på National theateret er så å si umulig hvis du ikke har noen som kan løfte rullestolen opp, eller om du ikke kan ta fart (av og til så går det bare ikke, uansett hva man gjør)