09.05.2010

En tankeflaske mellom funksjonshemmet og funksjonsfrisk

Så, dette er altså det første innlegget, selv om det teoretisk heller er det første innlegget på veldig lenge. Jeg har prøvd meg på blogging tidligere, men aldri vært tilfreds med verken innhold, utforming eller bloggplattform. Jeg blogget litt på måfå, uten noen konkret plan. Jeg hadde vel egentlig aldri et mål om å utforme en plan heller. Noe jeg har nå.

Planen er å opplyse, uten å syte, bli personlig uten å bli for privat og gi dere et reellt innblikk i hvordan det er å leve med diagnosen CP i dagens samfunn. CP er en kronisk "sykdom" (eller hjerneskade om du vil) som rammer mange i ulik grad. Hos meg har den ført til at jeg er rullestolbruker på heltid - mens andre igjen kan gå og klare seg utmerket uten rullestol og mye annen hjelp. CP er altså ikke et ensbetydende begrep, det er heller en samlebetegnelse på ulike hjerneskader. CP kommer nemlig av ordene cerebral parese som betyr nettopp det; hjerneskade. Og for dere som ikke visste det; hjerneskade betyr ikke at man er uintelligent og tilbakestående. Det håper jeg mange av dere allerede kanskje har sett gjennom serien "Ingen grenser" på NRK som har gått på TV i vår.

Målet med bloggingen er at dere kan få et større innblikk i noe av det dere ble opplyste om gjennom serien; at rullestolbrukere er forskjellige, at funksjonshemmede generelt kan ha en utrolig stor evne til å utrette ting, og at det ikke er noe skammelig eller galt med å være funksjonshemmet. Jeg har erfart at mange føler de mangler kunnskap om akkurat dette emnet og jeg har sett en utrolig stor iver etter å få svar på spørsmål. Derfor vil jeg også at denne bloggen skal bli et sted der dere kan få svar på det dere lurer på. Jeg ønsker at bloggen kan bidra til å skape åpenhet rundt funksjonshemminger og bli kvitt fordommene.

Selv om bloggen er et skritt i en slik retning, blir den ingenting uten dere! Derfor ville jeg satt stor pris på om dere kommenterer. Husk at ingen spørsmål er for dumme. :)

Dere må også huske at det jeg skriver ikke er representativt for noen andre enn meg selv - jeg representerer kun meg selv, og derfor er det også kun mine erfaringer det skrives om. Men som den samensatte personen jeg er, kommer jeg til å skrive om mye annet i tillegg, som for eksempel musikk, litteratur, tanker, mennesker og livet generelt. Her skal mye få plass, men med rullestolen som en ramme!

Håper dere vil følge Tankeflasken selv om den nå tar en ny retning!

Velkommen!

Q: Har du et spørsmål knyttet til diagnosen CP?

2 kommentarer:

Ove Skancke Andreassen sa...

Hei Marit. Jeg er så heldig og får gitt den første kommentaren på bloggen din :)

Du er veldig flink til å skrive gjennom godt språk og velformulerte setninger! Liker initativet ditt. Slike blogger trenger vi.

Good luck. I will be watching !

-Ove-

Anonym sa...

Hei Marit. Så flott med egen blogg! Gratulerer! Så utrolig flink du er til å uttrykke deg, skulle ønske jeg var så god med ord og språklige virkemidler, bare tittelen Tankeflakse og rullestolen som ramme... så fint sagt:) Lykke til, jeg skal følge med! Klem fra Cecilie Haugen