10.05.2010

Du vet at du er rullestolbruker når...

  • Du kan kjøre over de herlige brosteinene på Karl Johan og merke hvordan de sakte men sikkert fører til at du må på do.
  • Shoppingturen i Bogstadveien med ett blir et actionfylt eventyr, der alt handler om å komme seg opp de høye fortauskantene. Det handler om å være løsningsorientert, dere!
  • Du blir stående å vente på en av to heiser på Oslo City, ikke fordi de er så utrolig trange, heller fordi de er fulle av folk som velger å tilbringe lørdagen sammen med familien i en kasse som flytter seg opp og ned automatisk fremfor å gå. Slitsomt å benytte seg av beinstyrke man allerede har, eller hva?
  • Mannen i gata spør om du er avkommet til en sau. Når ble det å være rullestolbruker ensbetydende med å være lam?
  • Det å pumpe opp hjulene dine blir en herlig fritidssyssel som du elsker å bruke tiden på! Greit med sykkelhjul en gang i året, altså...
  • Du ikke planlegger festen, men snarere heller hvordan du kommer deg dit. Viktig å bruke tid på alle detaljer, vet dere!
  • OsloTaxi-sjåfører kan defineres som bekjente av deg. Sier ikke nei takk til flere venner :)
  • Alle barna ikke lenger kjører utfor skila, untatt Pia - men heller velger å stirre på deg. Sa noen fifteen minutes of fame?
  • Foreldrene til de samme barna godtroende svarer at du har brukket beinet når de spør seg hva som har skjedd med deg. Jada, for jeg har jo gips på!
  • Mer enn en tredjedel av mobilregningen din er viet betalinger til OsloTaxi. Det er ingen jeg heller vil bruke pengene mine på, må vite!

Q: Kjenner du deg igjen?

9 kommentarer:

Karoline Madeleine sa...

Huff. Jeg kjenner meg ikke igjen - selvfølgelig, men jeg begynner selvsagt å tenke når du skriver dette. Må være utrolig vanskelig å bare flytte seg til et sted, særlig i sentrum og i byer, inn på butikker og kafeer etc. Men du står på du, det vet jeg :-) Synes hvert fall at rullestolbrukere bør få mer oppmerksomhet, i form av bedre innganger til butikker etc, og bedre fremkomsmuligheter!

Ine Vedeld sa...

Haha, så utrolig bra. Kjenner meg igjen på alle punkter. Jeg er riktig nok så heldig at jeg kan gå et stykke selv, men vet jo alt om rullestolverdenen!

Lena sa...

Oh yes, jeg kjenner meg helt igjen! Heisproblemet er kjent, og det er også stirringen.

Håvard sa...

Det der var utrolig morsomt skrevet Marit!! Se det på den positive siden: Du kan i noen av tilfellene bidra sterkt til at noen får se noe de aldir før har sett i livet. 2. Det blir relativt mye styrketrening både av fortauskanter i bogstadveien og brostein på Karl Johan. 3. Heifolka er vel stort sett våre nye landsmenn og deres famlier på oppdagelsesferd i Heisen på Oslo s. HÆRLIG ASSÅ!

Camilla Røgeberg Hundsnes sa...

Sinnsykt bra skrevet!!

Anja sa...

Hei Marit! Så flink du er til å ordlegge deg, veldig morsomt å lese så nå gleder jeg meg til flere blogginnlegg :) Lenge siden jeg har sett deg, håper alt står bra til med deg. Ser jo at du og Julie "henger" litt sammen og det er jo koselig! Klem fra Anja :)

Julieee sa...

"Mannen i gata spør om du er avkommet til en sau. Når ble det å være rullestolbruker ensbetydende med å være lam?"

Litt creds til meg'a;)
Hahahaha.
I <3 russekortet mitt!

Marit sa...

Herlige kommentarer, folkens! Og ja, Julie - jeg gir litt creds til deg - det er helt sykt hvor ofte du blir mistenkt for å være lam, faktisk.

Anita sa...

Ja,jeg kjenner meg igjen! Jeg havna i rullestol i 2008, og jeg har fått erfart mye som rullende! Det med heiser er irriterende,hva er det som er så vanskelig med å gå?(spesielt når det er rulletrapper alle veier) Mange stirrer ja, men det gjør man,uten å være frekk(noen er frekke også såklart..) først vil de stirre,men jo mer de ser deg,jo mindre stirrer de. Rullestolbrukere er visst eksotiske,haha. Og man burde forklare barna at noen sitter i rullestol pga skade/sykdom osv, barna forstår de! Det vet jeg :)